Skip to main content

Επιστολή προς τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη

Κύριε Υπουργέ,

Οι Σύνδεσμοι των Ακριτικών Βιοτεχνιών και Βιομηχανιών, ουσιαστικός κορμός ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών της Μακεδονίας και της Θράκης, ως εκπρόσωποι της ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗΣ των ακριτικών περιοχών ζητούμε την άμεση αρωγή σας σε τρία συνδεδέμενα μεταξύ τους θέματα - προβλήματα που απασχολούν τις επιχειρήσεις των Ακριτικών νομών,

 

Θέμα Πρώτο

Οι Αναπτυξιακοί Νόμοι 3299/2004 και μετέποιτα παρότι δεν είχαν την επιθυμητή περιφερειακή διάσταση, επέτρεψαν σε αρκετές επιχειρήσεις της περιοχής να βελτιώσουν τις υποδομές τους και την παραγωγική του διαδικασία. Πολλές από αυτές έχουν ολοκληρώσει, ή προσπαθούν να ολοκληρώσουν τα επενδυτικά τους σχέδια μέσα σε ένα περιβάλλον όπου η έλλειψη ρευστότητας επισκιάζει τα πάντα.

Η σημαντική καθυστέρηση στην καταβολή των δόσεων ή την αποπληρωμή της επιδότησης κύρια λόγω της υπερβολικής γραφειοκρατίας και της απαξίας του μηχανισμού λειτουργίας των επιτροπών ελέγχων απειλεί να καταστείλει το πλέον υγιές κομμάτι της Ελληνικής Οικονομίας.

 

 

 

Θέμα Δεύτερο

Από το 2007 η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας ορθά συνέδεσε την μεταποίηση με τα Ερευνητικά Ιδρύματα και Ινστιτούτα μέσω ερευνητικών προγραμμάτων όπως το ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Ι & ΙΙ, Clusters Επιχειρήσεων – Spinout /Spinoff και ενέκρινε χρηματοδότησεις σε εκατοντάδες έργα όπου συμμετέχουν πολλαπλάσιες επιχειρήσεις και Ερευνητικά Ιδρύματα.

Σήμερα, παρότι η πλειοψηφία αυτών οδεύει προς ολοκλήρωση η μεγάλη πλειοψηφία αυτών είναι υποχρηματοδοτούμενα ως προς την εξέλιξη τους είτε διότι η απαίτηση για προσκόμιση εγγυητικής επιστολής είναι πλέον ανεδαφική σε μία χώρα που το χρηματοπιστωτικό της

Τα ερευνητικά προγράμματα αυτά πλαισιώθηκαν από κανονισμούς υλοποίησης και ελέγχου τα οποία σήμερα για διάφορους λόγους έχουν ορθώσει ένα τείχος γραφειοκρατίας και εγκρίσεων αδιαφορώντας για την ουσία και το αποτέλεσμα των προγραμμάτων και δίνοντας έμφαση μόνο σε τυπικές λεπτομέρειες

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε μία ερευνητική πρόταση που κατατέθηκε το 2009 ή το 2010 ο τρόπος εφαρμογής του κανονισμού δημιουργεί απίστευτες καταστάσεις γραφειοκρατίας σε κοινά θέματα όπως

Μεταφορά κονδυλίων από κατηγορία σε κατηγορία

Αρ Στελεχών που εμπλέκονται στο πρόγραμμα

Αριθμός Ανθρωπομήνων που απαιτούνται

Κόστος ανά ανθρωπομήνα

Εμπλοκή / απεμπλοκή ερευνητικού Προσωπικού

Υπεργολαβίες σε ειδικά αντικείμενα

Συμμετοχή σε δράσεις προώθησης

Τροποποίηση ερευνητικού Αντικείμενου

Αναγνώριση εξόδων

Μη επιλεξιμότητα του χρηματοοικονομικού κόστους

Μη επιλεξιμότητα του λογιστικού – οικονομικού κόστους

 

Θέμα Τρίτο

Η αμφισβήτηση του σύννομου της παροχής της αρχικής εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου σε περίπου 80 επιχειρήσεις το 2006 από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών με βασική αιτιολογία την αναρμοδιότητα του οργάνου έκδοσης αυτών.

Αντί η πολιτεία να επιχειρήσει να επιλύσει διοικητικά το θέμα μέσω των αρμοδίων οργάνων προτιμά:

Την δημιουργία Νομικού Θέματος όπου πολλαπλές σύννομες αποφάσεις κάποιοι εκτιμούν ότι ακυρώνονται από προηγούμενη απόφαση εκδοθείσα από αναρμόδιο όργανο. Ποιές οι επιπτώσεις στα μέλη του αναρμόδιου οργάνου, ποιές οι νομικές υποχρεώσεις που απορρέουν εφόσον οι όποιες αιτιάσεις καταπέσουν και ποιές οι επιπτώσεις στα νυν διοικητικά όργανα εάν οι ενέργειες τους κριθούν αβάσιμες στα δικαστήρια και οδηγήσουν στην πολλαπλή επιβάρυνση της πολιτείας ;

Την έκδοση της υπ’ αριθ. πρωτ. 2/52861/0025/10-08-2012 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών με θέμα «Σύσταση Ομάδας Εργασίας για τη δημιουργία νέου νομικού πλαισίου για τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου και ιδιαίτερα ο σκοπός της Επιτροπής που καθορίστηκε επί λέξει: «Κατάργηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου για τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου για τη δημιουργία νέας νομικής βάσης σύννομης με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο». Κατά την άποψη των Επιχειρήσεων και των Φορέων τους, η απόφαση αυτή του Υπουργού είχε σαν αφετηρία την αρ. πρωτ. 16631/9-4-2012 επιστολή της Γεν. Δ/σης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου οικονομικών και αφορά Κρατικές ενισχύσεις Υπέρ Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, σχετική επιστολή της Δ/σης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής COMP/H4/CS/KΕ/SI-D2012/32143/23-03-12 και δεν έχει ουδεμία σχέση με τις εγγυήσεις υπέρ επιχειρήσεων και αποτελεί μία έμμεση «ομολογία» της Ελληνικής Πολιτείας για την ανικανότητα των στελεχών της και τη δικαίωση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C23/04 της 19ης Οκτωβρίου 2011.

 

Κύριε Πρόεδρε,

Είμαστε στην διάθεση σας να παραθέσουμε όλα τα στοιχεία που απαιτούνται ώστε να διαμορφώσετε άποψη και να πράξετε ως ώφελος της χειμάζουσας ελληνικής μεταποίησης της οποίας η επιχειρούμενη απαξίωση θα οδηγήσει στην ουσιαστική αποβιομηχάνιση της Ελληνικής Περιφέρειας με πολλαπλάσιο κόστος για την Ελληνική Πολιτεία.

Οι απόψεις σας και η τοποθέτηση σας είναι ιδιαίτερα σημαντικές για εμάς και αναμένουμε πρόσκληση σας για να συζητήσουμε διεξοδικώς επί αυτών.

Με εκτίμηση

Για τους Συνδέσμους Βιοτεχνιών & Βιομηχανιών

Ακριτικών Περιοχών

Ο Πρόεδρος του Δικτύου

Χρήστος Γιορδαμλής

Ανάλυση των θεμάτων

 

Θέμα Πρώτο

 

Η δοθείσα εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου σε εκατοντάδες επιχειρήσεις των ακριτικών περιοχών ως υποβοήθηση τους να αντιμετωπίσουν επιπτώσεις είτε από  φυσικές καταστροφές, είτε από άλλες αιτίες.

Σήμερα το ευεργέτημα αυτό έχει μετατραπεί σε τροχοπέδη ικανή να αποδεκατίσει την μεταποίηση στην περιφέρεια είτε από την αδυναμία των υπηρεσιών του Δημοσίου να κατανοήσουν και να υπερασπιστούν την λειτουργία του μέτρου αυτού είτε από τις τραπέζες οι οποίες στην παρούσα χρονική στιγμή θεωρούν ως υψηλού ρίσκου επένδυση κάθε δανεισμό προς επιχείρηση που έχει λάβει την εγγύηση του Ελληνικο Δημοσίου

 

Στα πλαίσια του Νόμου πλαίσιο για τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου Ν.2322/1995, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τους Ν.3808/2009 και 4075/10-04-2012 άρθρο 58 παρ. 6 περιπτώσεις α, β και γ.

Σε συνδυασμό με τα όσα προβλέπονται για την εξυγίανση των επιχειρήσεων στον πτωχευτικό κώδικα (Ν. 3588/2007, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) και σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας του Συμβουλίου Διαχείρισης και Αξιολόγησης της Εγγυητικής Ευθύνης του Ελληνικού Δημοσίου υπ’ αριθ. 2/35554/0025/27-04-2012 ΦΕΚ Β1 1392/27-04-2012 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών,

 

Ένας  σοβαρός αριθμός επιχειρήσεων των ακριτικών νομών, (με εγγυημένα δάνεια από το Ελληνικό Δημόσιο σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο επί των συνολικών τους υποχρεώσεων, από το οριζόμενο από το νόμο και από την υπ’ αριθ. 591/22-12-2011 γνωμοδότηση της ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, ελάχιστο κρίσιμο ποσοστό 20%) έχουν υποβάλει στην 25η Δ/ση του Υπουργείου Οικονομικών αιτήματα εφαρμογής των προαναφερόμενων διατάξεων χωρίς μέχρι σήμερα τα αιτήματα τους αυτά να τύχουν νομικής αντιμετώπισης, αλλά ταλαιπωρούνται μέσω εσκεμμένης πολύμηνης γραφειοκρατικής κωλυσιεργίας με καταστροφικές και πάλι συνέπειες για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, τις περιοχές που είναι εγκατεστημένες αλλά και του ίδιου του Ελληνικού Δημοσίου.

 

Στην προαναφερόμενη κατάσταση προστίθενται με εκθετικά αρνητικές συνέπειες για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου και των εμπλεκομένων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου Επιχειρήσεων και λειτουργεί αποτρεπτικά στην ύπαρξη έστω και μίας στοιχειώδους νομιμότητας στο σύστημα παροχής και διαχείρισης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, προς τα Πιστωτικά Ιδρύματα, για δάνεια επιχειρήσεων.

 

Επειδή όλα τα προαναφερόμενα δεδομένα, αποτελούν μία εκτροπή από τη νομιμότητα του συστήματος Παροχής και Διαχείρισης της Εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου προς τα πιστωτικά ιδρύματα, για δάνεια επιχειρήσεων που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια τους επιχειρηματίες στην φυλακή.

 

Εκφράζοντας το κοινό αίσθημα της συντριπτικής πλειοψηφίας των επιχειρήσεων 24 εμπλεκομένων με το θέμα Νομών της Χώρας που έχουν από το 2006  και εντεύθεν υπαχθεί στις διάφορες Υπουργικές Αποφάσεις, Εγγύησης των δανείων τους από το Ελληνικό Δημόσιο.

 

Επειδή όλα τα υποβαλλόμενα αιτήματα είναι νόμιμα και οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις ζητούν απλά την εφαρμογή των Νόμων, παρακαλούμε:

 

Α. Για την αντιμετώπιση κάθε εκτροπής από τη νομιμότητα.

 

Β. Για την πλήρη ενεργοποίηση του νομοθετικού και διαχειριστικού πλαισίου για τα εγγυημένα από το Ελληνικό Δημόσιο δάνεια, πλαισίου που κατά κύριο λόγο με την παρέμβαση του Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά (τότε Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης) ολοκληρώθηκε – διαμορφώθηκε με το άρθρο 58 παρ. 6 περ. α, β, και γ Ν 4075/10-04-2012 και την λήψη πολιτικής απόφασης για την οριστική επίλυση του θέματος προς ώφελος της μεταποίησης.

 

 

Θέμα Δευτέρο

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C23/04 της 19ης Οκτωβρίου 2011 βάσει της οποίας εντέλλεται το Ελληνικό Δημόσιο να ανακτήσει τις κρατικές ενισχύσεις που παρεσχέθησαν από μία σειρά Υπουργικών αποφάσεων, που οι αρχικές τους εκδόθηκαν τα έτη από 1993 έως και 2004 και αφορούν τις επιχειρήσεις των Νομών Καστοριάς, Εύβοιας, Φλώρινας, Κιλκίς, Ροδόπης, Ξάνθης, Έβρου, Δωδεκανήσων και των Νήσων Λέσβου, Σάμου και Χίου.

Έχει προκαλέσει την εύλογη αγανάκτηση των επιχειρήσεων των αναφερομένων Νομών και των Φορέων τους διότι:

 

Α. Η διαχείριση της υπόθεσης έγινε από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, με παντελή απουσία ενημέρωσης των επιχειρήσεων και των φορέων τους. Η επί μία δεκαετία διαμειφθείσα αλληλογραφία για το θέμα αυτό μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ελληνικού Δημοσίου έγινε εν κρυπτώ και δημιουργεί πολλά ερωτηματικά.

 

Β. Η επίρριψη του συνόλου των συνεπειών ανάκτησης των ενισχύσεων στις επιχειρήσεις, υπήρξε το βασικό μέλημα των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να καλύψουν ότι ειδικά οι συγκεκριμένες κρατικές ενισχύσεις είχαν ως ουσιαστικό σκοπό την ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας και της κερδοφορίας συγκεκριμένων επενδυτικών πιστωτικών ιδρυμάτων και κατά δεύτερο να ενισχύσουν τις δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις που επλήγησαν από τον πόλεμο της Πρώην Γιουγκοσλαβίας, την είσοδο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την τελωνειακή σύνδεση της Τουρκίας κ.α.

 

Γ. Την έντονη έκπληξη και ανησυχία προκαλεί επίσης:

 

-     Ο περιορισμός της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της ανάκτησης των ενισχύσεων αποκλειστικά στις επιδοτήσεις τόκων.

 

-     Η αποσιώπηση της κατάπτωσης των εγγυήσεων των ίδιων δανείων που εξόφλησαν ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων.

 

-     Η μη ενασχόληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε μία σειρά από άλλες ανάλογες Υπουργικές Αποφάσεις οι οποίες εκδόθηκαν στην ίδια περίοδο και νωρίτερα.

 

Η εφαρμογή αυτής της απόφασης εγκυμονεί άμεσο κίνδυνο έκρηξης αντιδράσεων, αντεγκλήσεων και αλληλοκαταγγελιών σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο με απρόβλεπτες συνέπειες.

 

 

Θέμα Τρίτο

Η σχετική υπ’ αριθ. πρωτ. 2/52861/0025/10-08-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με θέμα «Σύσταση Ομάδας Εργασίας για τη δημιουργία νέου νομικού πλαισίου για τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου και ιδιαίτερα ο σκοπός της Επιτροπής που καθορίστηκε επί λέξει: «Κατάργηση του υφιστάμενου νομικού

πλαισίου για τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου για τη δημιουργία νέας νομικής βάσης σύννομης με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο». Κατά την άποψη των Επιχειρήσεων και των Φορέων τους, η απόφαση αυτή του Υπουργού είχε σαν αφετηρία την αρ. πρωτ. 16631/9-4-2012 επιστολή της Γεν. Δ/σης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου οικονομικών και αφορά Κρατικές ενισχύσεις Υπέρ Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, σχετική επιστολή της Δ/σης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής COMP/H4/CS/KΕ/SI-D2012/32143/23-03-12 και δεν έχει ουδεμία σχέση με τις εγγυήσεις υπέρ επιχειρήσεων.

 

Α. Αποτελεί μία έμμεση «ομολογία» της Ελληνικής Πολιτείας και τη δικαίωση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C23/04 της 19ης Οκτωβρίου 2011.

 

Β. Οι προτεινόμενες εκ μέρους της συσταθείσας επιτροπής αλλαγές του νομικού πλαισίου για τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, αντί να εκσυγχρονίσουν, επαναφέρουν τις ισχύουσες προ του 2006 αναχρονιστικές διατάξεις (πριν την τροποποίηση του Ν. 2322/1995 με το άρθρο 37 του Ν.3458/2006) και ανοίγουν  όλους τους ασκούς του Αιόλου σε μελλοντικούς ελέγχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το χρονικό διάστημα από το 2006 και μετά.

 

Γ. Προκύπτει επίσης εξ όσων γνωρίζουμε, καμία ανάγκη δεν υφίσταται για τροποποίηση του υφισταμένου νομικού πλαισίου, όταν είναι γνωστό, ελάχιστες ενισχύσεις θα δοθούν εφ εξής με τη μορφή εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις.

 

Παρακαλούμε την πολιτική ιεραρχία του Υπουργείου Οικονομικών να διερευνήσει ενδελεχώς «Το Προτεινόμενο Σχέδιο» αλλαγής του υφισταμένου νομικού πλαισίου.

 

Εν κατακλείδι

Διαβλέπουμε μία αρνητική διάθεση ορισμένων Υπηρεσιακών παραγόντων του Δημοσίου να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τις όποιες πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες δημιουργούν στην συνέχεια και τα αντίστοιχα νομικά τετελεσμένα στην Πολιτεία.

 

Διαβλέπουμε αδυναμία χειρισμού, δίχως ανάληψη ουσιαστικής πολιτικής απόφασης,  των όποιων ενστάσεων των Υπηρεσιών, ασχέτως από ποιά σκοπιμότητα και αν προέρχονται,  από τους αρμοδίους Υπουργούς και Γενικούς Γραμματείς η οποία οδηγεί στην αποβιομηχάνιση των περιοχών μας.

Ζητούμε την παρέμβαση σας για την δημιουργία προυποθέσεων οριστικής λύσης επί των ανωτέρω θεμάτων

Με τιμή

Για τους Συνδέσμους Ακριτικών Νομών

Ο Πρόεδρος του Δικτύου

Χρήστος Γιορδαμλής