Skip to main content

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΕΟΖ


ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΟΖ ΠΜΑΘ
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ
Με βάση την παρουσίαση που έχετε παραλάβει για τον στρατηγικό σχεδιασμό  της ΕΟΖ ΠΑΜΘ:
1.    Ποιά  κατά την άποψη σας είναι η κύρια ανάγκη / προοπτική / ευκαιρία που καλείται να καλύψει / αντιμετωπίσει το εγχείρημα της ΕΟΖ;

Την αντιμετώπιση της συνεχιζόμενης αποβιομηχάνισης της περιοχής αφενός λόγω της κρίσης και της απόστασης από τα κέντρα συνδυασμένων μεταφορών, διανομής και κατανάλωσης και αφέτερου λόγω της εγγύτητας με χώρες με ισχυρή βιομηχανία και που προστατεύουν ιδιαίτερα την παραγωγή τους


2.    Θεωρείτε ότι πρέπει να σχεδιαστεί στην ΠΑΜΘ μια ΕΟΖ με υποδομή μεγάλου σχετικού μεγέθους ή περισσότερες με γεωγραφική κατανομή στην περιφέρεια;
Τα προτεινόμενα κίνητρα θα πρέπει να είναι απλά, δελεαστικά και να μην δημιουργούν υψηλά διαχειριστικά κόστη που θα επιβαρύνουν την μελλοντική ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων που θα λειτουργούν στις ΕΟΖ.
Η όποια απόφαση θα πρέπει να διέπεται από επιχειρηματικά κριτήρια και να υποστηρίζει αποτελεσματική την συνολική ανάπτυξη στην Περιφέρεια εξασφαλίζοντας όμως ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης προσφέροντας κλιμάκωση των κινήτρων. Επιπρόσθετα τα κίνητρα θα πρέπει να είναι ισχυρά, ικανά να αντιμετωπίσουν προκλήσεις από τις όμορες χώρες και με ισχύ που θα ξεπερνά τα 25 έτη.
Η πολιτεία θα πρέπει να εξασφαλίζει τις γενικές υποδομές του επιχειρείν που η μη ολοκληρωμένη – συνδυασμένη λειτουργία με ανταγωνιστικούς όρους σήμερα αποτελεί ένας από τους  βασικούς παράγοντες μειούμενης επιχειρηματικότητας. Επιπρόσθετα η μη προτεραιοποίηση των διαθέσιμων επιλογών και η απουσία σταθερής μακροπρόθεσμης πολιτικής δημιουργεί πρόσθετα εμπόδια στην ανάπτυξη.
Η σχεδίαση των ΕΟΖ θα πρέπει να είναι ανάλογη με τα κίνητρα που θα δοθούν με σεβασμό στον άνθρωπο και την αειφόρο ανάπτυξη.
Εφόσον προταθεί κατηγορία φορολογικών κίνητρων, αυτά θα πρέπει να αφορούν το σύνολο της περιφέρειας και να είναι κλιμακωτά ως προς τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Εφόσον προταθεί κατηγορία τελωνειακών κινήτρων τότε αυτά θα πρέπει να αφορούν περιοχές ελεγχόμενες ως προς την πρόσβαση είτε σε υπάρχουσες ΒΙΠΕ /ΒΕΠΕ αλλά και σε αυτόνομες εκτάσεις όπου θα λειτουργούν υφιστάμενες ή νέες επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό.
Λοιπές κατηγορίες κινήτρων όπως μεταφορικό κόστος, γενικά βιομηχανικά έξοδα, δομές προώθησης πωλήσεων κλπ θα πρέπει να εξειδικευτούν και να δοθούν ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
Ως προς το εργασιακό θα πρέπει να είναι αυτό που προβλέπει η Ελληνική Νομοθεσία.

3.    Θεωρείτε ότι πρέπει να ξεκινήσει μια νέα επενδυτική προσπάθεια για ΕΟΖ (μία ή περισσότερες) ή να γίνει προσπάθεια αξιοποίησης της υπάρχουσας υποδομής σε ΒΕΠΕ, με την κατάλληλη διοικητική και επιχειρησιακή προετοιμασία;

Η επένδυση για την λειτουργία ΕΟΖ θα πρέπει κατά την γνώμη μας να δίνει έμφαση στην προσέλκυση των επενδύσεων στην περιοχή και την υποστήριξη αυτών κατά την εγκατάσταση και λειτουργία αυτών και όχι στην λειτουργία και διαχείριση υποδομών . Το δε επιμεριζόμενο κόστος ανά επιχείρηση θα πρέπει να είναι εκ των προτέρων προσδιορισμένο, σύμφωνα με τις εξαγωγές της κάθε επιχείρησης και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό.
Επιπρόσθετα θα πρέπει να αναφέρουμε ότι οι περισσότερες ΒΙΠΕ/ΒΕΠΕ είτε είναι στα όρια του κορεσμού είτε οι υποδομές που διαθέτουν είναι ανεπαρκείς. Το δε κόστος αυτών είναι σχεδόν απαγορευτικό.

4.    Έχετε κάποιες συγκεκριμένες υποδείξεις για το μοντέλο ιδιοκτησίας / διοίκησης/ λειτουργίας;
Προτείνουμε την συμμετοχή των επιμελητηρίων και των σχετικών Συνδέσμων στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΟΖ. Επιπρόσθετα θεωρούμε αναγκαία την συμμετοχή των τριτοβαθμίων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Περιφέρειας. Το Ελληνικό Δημόσιο και η Περιφέρεια θα πρέπει να έχουν εκπροσώπηση και να εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη και κατά προτεραιότητα ικανοποίηση των αιτημάτων της ΕΟΖ στα πλαίσια του fast track.
Η εταιρεία διαχείρισης της ΕΟΖ θα πρέπει να διοικείτε από αρχές που διέπουν τον ιδιωτικό τομέα, άσχετα αν το δημόσιο θα έχει την μετοχική πλειοψηφία.  

5.    Θεωρείτε ότι τα επενδυτικά κίνητρα του αναπτυξιακού για την ΠΑΜΘ είναι «αρκετά»;
Ο αναπτυξιακός νόμος είναι ένα εργαλείο του κράτους για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Η σωστή κλιμάκωση των κινήτων επιτρέπει την διάχυση της δευτερογενή και τριτογενή τομέα σε περιοχές λιγότερο ανταγωνιστικές.
Εκτίμηση μας αποτελεί ότι τα κίνητρα του Αναπτυξιακού Νόμου δεν είναι τα δέοντα για τις συνθήκες επιχειρείν που επικρατούν στην περιοχή και η Περιφέρεια θα πρέπει να απαιτήσει να επενεξετασθεί η περιφερειακή διάσταση αυτού.

6.    Γνωρίζετε εάν υπάρχουν ή εάν σχεδιάζονται επιχειρηματικές υποδομές στην περιοχή σας, εκτός των ΒΙ.ΠΕ., όπως π.χ. ΒΙΟ.ΠΑ., ΒΙ.ΠΑ., ή διαθέσιμες ενιαίες δημόσιες εκτάσεις με σχετικές χρήσεις γης, που θα μπορούσαν να θεωρηθούν υποψήφιοι χώροι για ΕΟΖ;
Η χωροθέτηση των χώρων συνήθως απαιτεί χρόνο και μετατοπίζει τους σκοπούς του υπό ίδρυση φορέα. Η άποψη μας είναι ότι ο φορέας αυτός δεν θα πρέπει να διαχειρίζεται υποδομές αλλά να υποστηρίζει και να επιλύει θέματα που άπτονται στον χαρακτηρισμό ή την λειτουργία υποδομών.


7.    Παρακαλούμε εκφράστε τις όποιες απόψεις / ερωτήσεις σε σχέση με την παρουσίαση που έχετε παραλάβει, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν την κατεύθυνση του Στρατηγικού Σχεδιασμού της ΕΟΖ.

Στο κείμενο που μας παραδόθηκε θα θέλαμε να παραθέσουμε τις απόψεις μας αλλά κύρια να συμμετάσχουμε πιο ενεργά στην σύνταξη αυτής.
Η αναφορά του τρόπου λειτουργίας ΕΟΖ σε αναπτυσσόμενες χώρες θεωρούμε ότι έχουν απλά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν αποτελούν επιλογές για μία χώρα όπως η Ελλάδα.
Τα αναφερόμενα πλεονεκτήματα της περιοχής θα πρέπει να αναδιατυπωθούν διότι πολλά από αυτά μάλλον αποτελούν οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ΕΟΖ για να θεωρηθεί επιτυχής καθότι και η ολοκλήρωση των υποδομών καθυστερεί και το κόστος αυτών είναι συνήθως απαγορευτικό. Η Τηλεπικοινωνιακή υποδομή της περιοχής απέχει πολύ από το να χαρακτηρισθεί ικανοποιητική ενώ η διασύνδεση της με το εξωτερικό είναι εφικτή μόνο μέσω των μεγάλων αστικών κέντρων.
Η δε κατεύθυνση εξειδίκευσης της πρότασης θα πρέπει να οριστικοποιηθεί μέσω της επιτροπής Διαβούλευσης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης όπως συμμετέχουν όλοι οι Φορείς ώστε η μελέτη να μην αποτελεί ευχολόγιο αλλά εργαλείο της Περιφέρειας για την διεκδίκηση της άμεσης λειτουργίας ΕΟΖ στην Περιφέρεια.

Στην διάθεση σας για κάθε διευκρίνηση

Με εκτίμηση για τον
Σύνδεσμο Βιοτεχνιών – Βιομηχανιών Έβρου
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.

Χρήστος Γιορδαμλής