Βιομηχανικές Περιοχές: ιδανικοί χώροι Πράσινης & Κυκλικής Επιχειρηματικότητας
Σε μια περίοδο όπου παρά τη βαριά σκιά του Covid 19, γίνονται γενναία βήματα ενίσχυσης της οργανωμένης χωροθέτησης των επιχειρήσεων σε Επιχειρηματικά Πάρκα νέας γενιάς με το νέο χωροταξικό νόμο να είναι ένα καλό δείγμα προς αυτήν την κατεύθυνση,
Όπου η 4η βιομηχανική επανάσταση, Industry 4.0, δεν αφορά ούτε μόνο τη βιομηχανία, ούτε μόνο την ψηφιοποίηση, αλλά το πρασίνισμα όλων των παραγωγικών λειτουργιών, οι ήδη εγκατεστημένες στα Επιχειρηματικά Πάρκα της χώρας επιχειρήσεις, δίνουν το δικό τους μήνυμα:
Οι ΒΙΠΕ είναι ιδανικοί και έτοιμοι χώροι για την ανάπτυξη της πράσινης και της κυκλικής επιχειρηματικότητας. Μικρομεσαίες στην πλειοψηφία τους, οι 1.500 περίπου εγκατεστημένες σε αυτές, πλήττονται εκ νέου έντονα από τις επιπτώσεις του Covid 19. Παρολαυτά, διεκδικούν τη βιωσιμότητα, την ευρωστία και μελλοντική τους ανάπτυξη στις νέες συνθήκες, καλώντας την Πολιτεία να υποστηρίξει τις απαραίτητες εκείνες υποδομές και προϋποθέσεις που θα τις οδηγήσουν σε νέες επενδύσεις και ανανεωμένη δυναμική. «Το ζητούμενο» τονίζουν εκπρόσωποι των επιχειρήσεων είναι η καταγραφή από την Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας των απόλυτα αναγκαίων και επειγουσών υποδομών εντός των Επιχειρηματικών Πάρκων, όπως δίκτυα ύδρευσης, δρόμοι, βιολογικοί καθαρισμοί, ηλεκτροφωτισμός και η χρηματοδότηση αυτών κατά έναν ευνοϊκό τρόπο. Αυτό όμως προϋποθέτει αλλαγή του νόμου 3982/11 ο οποίος θεωρεί τις ΒΙΠΕ κατά 100% ιδιωτική περιοχή, κάτι που ναι μεν ισχύει για τα οικόπεδα αλλά όχι για τις κοινόχρηστες υποδομές που θα έπρεπε και λογικά να εντάσσονται στις υποχρεώσεις τις Πολιτείας».
- «Το ζητούμενο, τονίζουν εκπρόσωποι των εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι η καταγραφή των απόλυτα αναγκαίων και επειγουσών υποδομών εντός των Επιχειρηματικών Πάρκων και η χρηματοδότησή τους με ευνοϊκό τρόπο»
- «Στην άμεση επικαιρότητα ο νέος Κανονισμός λειτουργίας των ΒΙΠΕ στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του θεσμικού του πλαισίου»
- «Η αγωνία 1500 επιχειρήσεων για το αύριο και γιατί ορισμένες ΒΙΠΕ θεωρούν τη λύση της αυτοδιαχείρισης ως μονόδρομο»
Το θέμα αφορά ασφαλώς την κυβέρνηση, εφόσον επιθυμεί να προσελκύσει επενδύσεις στους Οργανωμένους Υποδοχείς Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και παράλληλα να φτιάξει και καινούργιους.
Αφορά επίσης την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, που είναι μια ιδιωτική εταιρεία – θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς και διαχειρίζεται την πλειοψηφία των Επιχειρηματικών Πάρκων ( σε σύνολο 59 ΒΙ.ΠΕ διαχειρίζεται τις 25),αντιμετωπίζοντας όμως δυσκολίες λόγω του μεγάλου όγκου ανείσπρακτων οφειλών κοινοχρήστων της τάξης των 30 εκ. ευρώ προερχόμενες κυρίως από την δεκαετή κρίση. Στις ήδη υπάρχουσες δυσκολίες προστέθηκε και η νέα κρίση του κορωνοϊού με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός εγκατεστημένων επιχειρήσεων να αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβίωσης για την επόμενη ημέρα και την ΕΤΒΑ να γνωστοποιεί ήδη από πέρυσι στις επιχειρήσεις πρόγραμμα αποπληρωμής των κοινοχρήστων δαπανών της περιόδου σε δόσεις.
Η μεγάλη εικόνα ξεπερνά βέβαια τον κορωνοϊό και τις επιπτώσεις του με το κεντρικό ερώτημα να είναι «πώς θα βελτιωθεί ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων εντός ΒΙΠΕ και με ποιο τρόπο.
Το πρώτο μέρος της έρευνας του ecopress που ακολουθεί , ελπίζοντας μέσα από την ειλικρινή καταγραφή να συνδράμει εποικοδομητικά στους τρέχοντες προβληματισμούς εστιάζεται στην παρούσα φάση στις απόψεις και διαπιστώσεις των ίδιων των επιχειρήσεων. Σε επόμενο στάδιο θα ακολουθήσει αντίστοιχη έρευνα σχετικά με τις σκέψεις και προθέσεις της Πολιτείας και φυσικά της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ως διαχειρίστριας της πλειοψηφία των επιχειρηματικών περιοχών.
Χρήστος Γιορδαμλής, Πρόεδρος ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και Δικτύου Συνδέσμων Βιοτεχνιών – Βιομηχανιών Ακριτικών Περιοχών:Παραμένουμε όμηροι ενός άτολμου τραπεζικού συστήματος
Μια όχι απλώς αποθαρρυντική, αλλά και ανησυχητική εικόνα για την ακριτική Βιομηχανική Περιοχή Αλεξανδρούπολης, μας μεταφέρει ο κ. Χρήστος Γιορδαμλής, Πρόεδρος της ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και του Δικτύου Συνδέσμων Βιοτεχνιών – Βιομηχανιών Ακριτικών Περιοχών τονίζοντας ότι στην περιοχή τα περισσότερα κτίρια βρίσκονται σε καθεστώς ομηρίας ενός άτολμου τραπεζικού συστήματος που προτιμά να συντηρεί φαντάσματα από το να διεκδικεί την εξυγίανση και την βιώσιμη λειτουργία των επιχειρήσεων. Με υψηλό κόστος γης και χωρίς συνδυασμένες μεταφορικές υποδομές ελάχιστες είναι πλέον οι επιχειρήσεις που παραμένουν σε λειτουργία (μετρώνται δυστυχώς στα δάκτυλα μόνον του ενός χεριού). Προειδοποιεί δε ότι χωρίς ισχυρή πολιτική βούληση και άμεσες ενέργειες οι επιπτώσεις της κρίσης από την Πανδημία στην περιοχή θα ξεπεράσουν και το πλέον απαισιόδοξο σενάριο…
– Ποιά είναι τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν την ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και πώς τα αντιμετωπίζετε;
«Δυστυχώς στην Βιομηχανική Περιοχή Αλεξανδρούπολης, πολλά κτίρια βρίσκονται σε καθεστώς ομηρίας ενός άτολμου τραπεζικού συστήματος που προτιμά να συντηρεί φαντάσματα από το να διεκδικεί την εξυγίανση και την βιώσιμη λειτουργία των επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου οι ελάχιστες επιχειρήσεις που έχουν απομείνει σε λειτουργία είναι υποχρεωμένες να ακολουθήσουν μία αμυντική πολιτική απέναντι στις εξελίξεις αυτές. Οι διαθέσιμες υποδομές λειτουργούν μόνον με το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων. Ευελπιστούμε ότι η υλοποίηση ενός μεγάλου ενεργειακού έργου που έχει δεσμεύσει όλη την Β΄φάση της ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης θα δώσει μία αναπτυξιακή ανάσα. ( ΣΣ η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής του Ομίλου Κοπελούζου). Παρότι δε στην ΒΙΠΕ οι εναπομείνασες επιχειρήσεις είναι καινοτόμες και προσβλέπουν στην αειφόρο αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη βασισμένη σε ενεργειακά projects, στην τεχνολογία και την κυκλική οικονομία, το θεσμικό πλαίσιο απέχει μακράν των συγχρόνων απαιτήσεων για να ένα φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον».
«Η κυκλική οικονομία, η λειτουργία «Πράσινων Σημείων» εντός των ΒΙΠΕ θα μπορούσε να συμβάλει σε επενδύσεις ανακύκλωσης και ελαχιστοποίησης των απορριμμάτων με τη συμμετοχή όλων»
-Ποια νέα έργα υποδομής θεωρείτε στην παρούσα φάση ως τα πλέον απαραίτητα στην περιοχή σας;
«Η σιδηροδρομική σύνδεση της ΒΙΠΕ παλιά ήταν υψηλά στην ατζέντα αλλά πλέον δεν υφίσταται σιδηρόδρομος στην περιοχή και επιχειρήσεις με μεγάλο μεταφορικό έργο έχουν από-επενδύσει πλέον από την περιοχή…»
-…έγιναν ωστόσο τόσοι αυτοκινητόδρομοι τις τελευταίες δεκαετίες…
«Οι αυτοκινητόδρομοι έφεραν πράγματι έφεραν την περιοχή πιο κοντά, αλλά η άκριτη λογική των διοδίων στρέβλωσε το στόχο της πραγματικής περιφερειακής ανάπτυξης όπου η μεταποίηση πρέπει να συμμετέχει με ένα ικανό ποσοστό του τοπικού ΑΕΠ. Το λιμάνι της πόλης δεν είναι επιχειρησιακό για τις επιχειρήσεις, η ανάπτυξη ανταγωνισμού στο αεροδρόμιο έφερε σημαντική μείωση του κόστους μεταφοράς και ο σιδηρόδρομος απλά δεν είναι προτεραιότητα της πολιτείας για την περιοχή. Καταλήγω στο ότι η συνδυασμένη λειτουργία των μεταφορικών υποδομών με ανταγωνιστικό κόστος για τις επιχειρήσεις είναι απαραίτητη προϋπόθεση ανάπτυξης».
«Πρέπει να γίνει τακτοποίηση του καθεστώτος των χρεοκοπημένων επιχειρήσεων ώστε τα φαντάσματα του παρελθόντος να σταματήσουν να ταλαιπωρούν την υγιή επιχειρηματικότητα»
Ενεργειακοί συνεταιρισμοί μεταποιητικών επιχειρήσεων
-Πιστεύετε πώς μπορείτε να ανταποκριθείτε και να αξιοποιήσετε τον ενεργειακό και ψηφιακό μετασχηματισμό, όπως και τις δυνατότητες της κυκλικής οικονομίας;
«Έχουμε κάνει ήδη παρεμβάσεις προς τα αρμόδια Υπουργεία ώστε να δοθεί προτεραιότητα στις μεταποιητικές επιχειρήσεις για την παραγωγή ενέργειας με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την EBRD και την διασύνδεση με το δίκτυο μέσω ενεργειακών συνεταιρισμών μεταποιητικών επιχειρήσεων. Επίσης η κυκλική οικονομία, η λειτουργία «Πράσινων Σημείων» εντός των ΒΙΠΕ θα μπορούσε να συμβάλει σε επενδύσεις ανακύκλωσης και ελαχιστοποίησης των απορριμμάτων με τη συμμετοχή όλων. Όλα αυτά όμως απαιτούν διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο και συνέργειες με τις τοπικές αρχές.. Ευελπιστούμε ότι η Περιφέρεια ΑΜΑΘ και τα αρμόδια Υπουργεία θα βοηθήσουν σε αυτά τα θέματα και συνολικότερα στην διατήρηση του παραγωγικού ιστού της περιοχής καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας είναι ήδη δυσβάστακτες».
– Τι κινήσεις περιμένετε συνοπτικά από την Πολιτεία;
«Πρώτα από όλα να τηρεί τις υποσχέσεις της. Παρότι μιλούμε για μία θεσμοθετημένη περιοχή ακόμη και σήμερα απαιτείται άδεια από την Αρχαιολογική Υπηρεσία για μικρές επεκτάσεις. Πρέπει επίσης να γίνει και η τακτοποίηση του καθεστώτος των χρεοκοπημένων επιχειρήσεων ώστε τα φαντάσματα του παρελθόντος να σταματήσουν να ταλαιπωρούν την υγιή επιχειρηματικότητα. Αλλά και το κόστος γης δεν είναι καθόλου ανταγωνιστικό και φιλικό προκειμένου να προσελκύσει νέες επιχειρήσεις ειδικά για τις επιχειρηματικές περιοχές της Θράκης που υφίστανται ισχυρό ανταγωνισμό από όμορες περιοχές με σημαντικά κίνητρα, χαμηλό κόστος ενέργειας και χαμηλή φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση».
« Το καθεστώς της διαχείρισης των ΒΙΠΕ είναι σημαντικό γιατί έχει δημιουργήσει στις επιχειρήσεις ανασφάλεια και έλλειψη εμπιστοσύνης ως προς τις προτεραιότητες και τα κριτήρια λήψης απόφασης»
-Από την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ;
«Η ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ καλείται, είτε να είναι απλώς ένας εισπράκτορας-ελεγκτής, είτε να εξελιχθεί και να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να γίνουν πιο ανταγωνιστικές σε μία εποχή όπου οι συνέργειες, η εξωστρέφεια, η τεχνολογία και το μηδενικό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα αποτελούν κυρίαρχη προτεραιότητα. Οι συνέργειες λόγου χάριν με τον Δήμο και την Περιφέρεια για θέματα κυκλικής οικονομίας και ενέργειας πρέπει να εξετασθούν από κοινού με τις επιχειρήσεις και να δρομολογηθούν βιώσιμες λύσεις. Η στείρα αντιπαράθεση για το ποιος κάνει τι και μοντέλα που προσβλέπουν σε κερδοφορία από την διαχείριση υποδομών δεν ταιριάζουν σε μία κοινωνία που θέλει να εξελιχθεί και να αναπτυχθεί. Σε κάθε περίπτωση το καθεστώς της διαχείρισης των ΒΙΠΕ είναι σημαντικό γιατί έχει δημιουργήσει στις επιχειρήσεις ανασφάλεια και έλλειψη εμπιστοσύνης ως προς τις προτεραιότητες και τα κριτήρια λήψης απόφασης. Το βραχυπρόθεσμο συμφέρον, πολλές άστοχες ενέργειες, έλλειψη κατανόησης ή υποστήριξης της παραγωγής οδήγησαν τις ΒΙΠΕ σε τέλμα.
Ευελπιστούμε ότι μέσα από το νέο πλαίσιο και τις ευκαιρίες που δημιουργούν τα επιπλέον χρήματα που θα εισρεύσουν στην Ελλάδα θα αξιοποιηθούν ώστε να θωρακισθούν οι εναπομείνασες επιχειρήσεις και να προσελκυσθούν νέες παραγωγικές επενδύσεις σε ένα πιο φιλόξενο περιβάλλον».
Πηγή: ecopress.gr